18 oktober 2010

En film om facebook

The Social Network har i veckan blivit omskriven i svensk press.  Tjuvtittar man på Imdb.com (filmdatabasen, The Internet Movie Data Base) framgår att knappt 14 000 personer gett filmen snittbetyget 8.5 av 10 möjliga. Är den bra? Nej, poängen skvallrar snarare om tidsandan och igenkänningsfaktorer, menar jag. Om man tittar på Orson Welles klassiker Citizen Kane har den fått 8.6 på samma sajt och 140 000 röster.

Filmen om grundarna bakom facebook och deras framgångssaga är visserligen intressant. Dessutom är replikerna bitvis vitsiga. Och den efterföljande osämjan mellan grundarna och deras rättsliga kamp, kammar också hem dramatiska poänger. Men att utse filmen till ett mästerverk är märkligt. Undrar hur många som ser om ”The Social Network” om fem år?

Minns någon förresten ”The Net” med Sandra Bullock som kom 1995? Den bärande idén i ”The Net” var just internet. Sandra satt framför datorn. Skrev mejl. Chattade. Beställde hämtmat via datorn. Så här i efterhand är det möjligen något för antropologer och historiker. Men publiken gör bäst i att se något annat.  Hellre då ”The Social Network”.  Du blir väl ändå lite nyfiken hur datanörden Mark Zuckerberg blir tokrik på skvaller och sajtens raggningspotential...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar